DET ÄR HELT GALET!!!





Tynneredpolitiker: Börja nattvandra!

Anette Bernhardsson (S), ordförande i Tynnered, vädjar till föräldrar att ta över gatorna i stadsdelen för att få stopp på oroligheterna.

Relaterat

Orolig kväll i Tynnered

Du var ute själv igår i Tynnered och såg en del av oroligheterna. Vad tänker du?

- Jag är arg och ledsen och tycker det är fruktansvärt tråkigt. Jag var ute i går kväll och försökte prata med både föräldrar och ungdomar.

Vad sade du till dem?

- Ungdomarna sade inte så mycket. Till föräldrarna var mitt budskap att börja nattvandra. Det är inte polisens ansvar att ungarna är ute. Föräldrarna måste bli bättre på att sätta gränser och ha tider för när ungarna ska komma hem.

Men en del som är aktiva i oroligheterna är 18-19 år.

- Det stämmer och där behövs andra insatser, till exempel att polisen tar dem. Men det är många småbarn som följer de äldres rörelser. De tycker det är häftigt att poliser och brandbilar kommer hit.

Hur jobbar ni med föräldrar som inte har förmågan att ta ansvar för sina barn?

- Då är vi där och försöker hålla dem under armarna.

Hur då?

- Vi har föräldrautbildningar där de får lär sig att sätta gränser och vår personal i Tryggare Tynnered jobbar mycket med föräldrakontakter.

Det var oroligt i Tynnered redan förra hösten. Vad har ni gjort för förebyggande insatser i området från då till nu?

- Vi har satsat på en näridrottsplats och vi har öppnat ett café där man kan träffas. Vi har satt in insatser i skolan för att arbeta med skolkarna och gjort hembesök. Vi har socialsekreterare som jobbar med barn i kris. Vi har Tryggare Tynnered som fältarbetar i Tynnered. Dessutom har vi fått områdespoliser. Det pågår ett arbete hela tiden.

Boende som GP talat med uppfattar det som att ungdomar får kasta sten och bränna saker medan polisen tittar på. Vad säger du?

- Polisen gör ett jättebra jobb. Det kan hända att Tynneredsborna upplever att de står och tittar på. Men man får aldrig ta någon förrän man har bevis. Så är det.

Vad vill du säga till Tynneredsborna?

- Gå ut och vandra på kvällarna. Det är alldeles för tomt på gatorna. Om vi är många ute behöver ingen känna sig rädd.

 

 

Snezana Bozinovska




Det är helt sjukt!
Jag förstår inte hur man seriöst kan med. Hur orkar man förstöra ett helt samhälle?
Inga hobbys, ingen fritid alls? Någonting är ju fel iallafall..
Har bott här, i samma område, samma gård. Sedan jag föddes.
Och får titta på när min barndom brinner upp.
Kommer ihåg att för bara några år sedan brann vätndelaskolans gjympasal.
Jag sov hos en kompis, och vi kände hur det började lukta rök..
Vi ställde oss på balkongen tillsammans med hennes mamma och såg en massa rök/eld.
Jag ringde till min mamma, och allihopa gick ut. Kommer även ihåg att jag och min kompis stog och grät åt alltihop. Haha naw.
Men det är helt sjukt, detta området som jag bor i förstörs bara mer och mer för varje dag.

en eller två krossade busskurer i veckan, det brinner lite här och var (poliser, brandkårar, ambulanser åker fram och tillbaka, våltäckter, hot osv.) Vågar man ens visa sig ute längre!?

När jag bodde här som liten var det något jag kallar "hem" nu har det förvandalts till ett jävla ghetto...

Kommentarer
Postat av: MATILDA

ja visst var den snygg :D

2010-06-08 @ 17:30:37
URL: http://lbm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0